Menu

Image Map

wtorek, 27 września 2016

Wegańska moussaka!

W greckim oryginale moussaka (czy też musaka) to zapiekanka na bazie smażonych pomidorów, mielonego mięsa, sosu beszamelowego i żółtego sera. Dla jednych wstyd, dla mnie bardziej powód do dumy - nigdy nie próbowałam oryginału. Za to wegańska wersja skradła nie tylko moje serce, o czym świadczy radosna nowina, że danie według poniższego przepisu zjecie w pilskiej restauracji Gring. Wspominałam Wam o tym ostatnio na Instagramie (klik). Kluczem do sukcesu jest tutaj odpowiednie przyprawienie granulatu - poza namoczeniem w warzywnym bulionie możecie dodać do niego miks przypraw do mielonego mięsa lub spaghetti. Do pomidorów nie szczędźcie czosnku i ziół, a beszamel pilnujcie przed zważeniem! :) Aby dodać serowego posmaku, do sosu możecie dodać trochę płatków drożdżowych, a jeśli lubicie roślinne zamienniki żółtego sera, na koniec posypcie zapiekankę jego tartą wersją. Recenzja smaku w skrócie? My po zjedzeniu jednogłośnie stwierdziliśmy, że będzie to danie - niespodzianka dla naszych najbardziej wyczekiwanych gości... :)




Składniki na 2 duże porcje

  • puszka pomidorów krojonych 
  • łyżeczka koncentratu pomidorowego
  • 1 duży bakłażan 
  • mała cebula
  • 2 ząbki czosnku
  • sól, pieprz, szczypta cukru, zioła typu bazylia i oregano – świeże lub suszone
  •  granulat sojowy –około szklanka
  •  Bulion warzywny – Może być dobrej jakości z kostki lub wywar z liściem laurowym, zielem angielskim, sosem sojowym
  •  oliwa
  • sos beszamelowy (przepis niżej)

Na sos beszamelowy:
  • łyżka roślinnej margaryny lub oleju
  • dwie łyżki mąki (możecie mieć w zanadrzu mąkę np. ryżową i jeśli ktoś zechce, proponować wersję bezglutenową)
  • pieprz, sól
  • pół łyżeczki gałki muszkatołowej
  • szklanka naturalnego niesłodzonego mleka sojowego lub innego roślinnego



Przepis:
  • Bakłażany kroimy w plastry, nacieramy solą, odstawiamy aż puszczą wodę i gorycz, po ok. 40 minutach przemywamy wodą, osuszamy ręcznikiem papierowym. Grillujemy lub smażymy plastry bakłażana do miękkości.
  • Granulat sojowy wrzucamy na chwilę do wrzącego bulionu,  wyłączamy ogień i zostawiamy w gorącym płynie z przyprawami na kilka minut. Później odcedzamy granulat. Na dużej patelni podsmażamy posiekaną cebulę, czosnek i granulat. Dodajemy pomidory krojone, przyprawy, koncentrat. Kiedy sos ładnie odparuje i zgęstnieje…
  • Foremkę zasmarowujemy margaryną lub olejem i wykładamy: odrobinę sosu z granulatem, warstwę bakłażanów, znowu sos i tak na przemian. Wierzch polewamy sosem beszamelowym i zapiekamy około 25 minut w 180 stopniach.


Sos przygotowujemy dokładnie według tych wskazówek: 
W małym rondelku o grubym dnie rozgrzewamy łyżkę margaryny, powoli dodajemy do niej dwie łyżki mąki bardzo dokładnie rozcierając całość trzepaczką kuchenną. Kiedy całość się rozpuści i powstanie tzw. zasmażka, powoli i cienką strużką dodajemy mleko, cały czas bardzo dokładnie mieszając. Na końcu, ciągle energicznie mieszając dorzucamy łyżkę płatków drożdżowych, szczyptę soli, pieprz i gałkę muszkatołową.








1 komentarz:

  1. okej, jest 8 rano, a ja robię się głodna - z tymże zamiast na śniadanie mam ochotę na tą moussake! wygląda obłędnie :) o niebo lepsza i zdrowsza wersja od tradycyjnej, to lubię :D
    pozdrawiam! :*

    OdpowiedzUsuń