Menu

Image Map

piątek, 17 czerwca 2016

Wegański omlet po hiszpańsku (z cukinią i fioletowymi ziemniakami)


Pamiętacie wiernego giermka Don Kichota z Manczy? Niewysoki, z pokaźnym brzuchem, lekko komiczny, ale zawsze do końca wierny swoim ideałom Sancho Pansa. Chodzą słuchy, że wierności dochowywał nie tylko wartościom rycerskim, ale również... tortilli de patatas, czyli swojemu ulubionemu hiszpańskiemu daniu. To nic innego jak wytrawny omlet smażony z cebulką i ziemniakami w przeróżnych wariacjach w zależności od zakątka Hiszpanii, upodobań i kreatywności gospodarza i tego, co akurat znajdziemy w lodówce. Niektórzy z Was na wstępnie są pewnie zdziwieni co na blogu robi omlet, ale spokojnie - masa "jajeczna" to po prostu sproszkowana ciecierzyca połączona z roślinnym mlekiem, przyprawami i suszonymi pomidorami. To jedno z dań, które z pozoru może wydawać się trudne, ale przy odrobinie cierpliwości uda się każdemu. Omlet przewraca się łatwiej niż ten przygotowany z jajek, a z dodatkami możecie szaleć do woli. Nigdy nie rezygnowałabym jedynie z papryki wędzonej, która nadaje omletowi wyjątkowy charakter.

Składniki na 1 omlet widoczny na zdjęciu:
  • 2 ziemniaki - u mnie fioletowe, mogą być dowolne
  • pół małej cukinii
  • kilka suszonych pomidorów
  • pieprz, sól (kala namak lub zwykła), wędzona papryka
  • łyżka płatków drożdżowych - opcjonalnie
  • spora szczypta suszonego czosnku
  • 4 kopiaste łyżki mąki z ciecierzycy
  • 2/3 szklanki mleka roślinnego
  • łyżeczka proszku do pieczenia - jeśli trzeba bezglutenowego
  • oliwa lub olej do smażenia

Przygotowanie: 

  1. Ziemniaki ugotuj w mundurkach z odrobiną soli, ostudź, obierz i pokrój w talarki. Tak samo pokrój cukinię, a cebulkę posiekaj w kostkę.
  2. Na średniej wielkości patelni rozgrzej olej lub oliwę, podsmaż cebulkę z ziemniakami i cukinią.
  3. W międzyczasie do miski przesiej mąkę z ciecierzycy, łyżeczkę proszku do pieczenia, sporą szczyptę soli zwykłej lub kala namak (daje jajeczny posmak), pieprz, pół łyżeczki wędzonej papryki, suszony czosnek i opcjonalnie płatki drożdżowe. Wymieszaj łyżką, dodaj mleko roślinne i wszystkie składniki połącz rózgą kuchenną. Na końcu wmieszaj drobno pokrojone suszone pomidory.
  4. Tak przygotowaną masę wylej na patelnię, gdzie smażą się cebulka, ziemniaki i cukinia. Nie mieszaj! Smaż na małym ogniu przez około 5 minut pod przykryciem (ja przykrywam talerzem:)), delikatnie obróć na drugą stronę, smaż jeszcze 2 minuty, podawaj z ulubioną zieleniną/sosem/pomidorkami koktajlowymi, jak lubisz!




2 komentarze: