Menu

Image Map

czwartek, 5 listopada 2015

Obiad w 15 minut - orientalne tofu z warzywami i ryżem cynamonowym



Tak naprawdę dziś miał tu zawisnąć przepis na babeczki, ale przedwczoraj zostało mi rzucone wyzwanie. Przepis na prosty, sycący obiad, który dostarczy białka, ale nie kosztem kurczaka. :) Ot, coś czym można się najeść na przykład po powrocie z siłowni - a w moim przypadku, po powrocie z pływalni. Z ręką na sercu przyznaję, że przygotowanie dania nie zajęło mi więcej niż 15 minut, a było tak sycące, że musiałam podzielić je na dwie partie. Dodatkowo, rozmyślając nad tym, ile kosztowało jego przygotowanie, mile zaskoczona podaję orientacyjną cenę wszystkich składników. Moja wersja wydaje się skromna, ale to tylko przez to, że chciałam wykorzystać wszystkie składniki, które zalegały w lodówce, nie dokupując kolejnych warzyw. Idealnie sprawdziłoby się dorzucenie tutaj jeszcze odrobiny cukinii i brokuła. Do dzieeeła! :)

Składniki na jedną duużą porcję lub dwie mniejsze: 
  • pół kostki tofu naturalnego
  • 1,5 łyżki sosu sojowego
  • pół łyżeczki sproszkowanego imbiru
  • łyżka sezamu
  • odrobina płynnego słodzika - np. syropu z agawy lub innego ulubionego
  • ząbek czosnku przeciśnięty przez praskę
  • mieszanka ulubionych przypraw orientalnych - u mnie tandoori masala (m.in. kolendra, kmin rzymski, cynamon, imbir, czosnek, kardamon, chilli)
  • łyżka oleju roślinnego - u mnie kokosowy
  • ulubione warzywa - u mnie pół dużej czerwonej papryki, jedna duża marchewka, jedna czerwona cebula
  • ryż długoziarnisty lub basmati (odpowiednik ok. jednego woreczka)
  • pół łyżeczki cynamonu
  • łyżeczka kurkumy
  • spora szczypta soli
Przygotowanie:
  1. Zaczynamy od marynowania tofu. Po wyjęciu z opakowania, kostkę tofu mocno odsączamy z nadmiaru wody przy pomocy ręcznika papierowego. Tofu kroimy na pół, jedną połową chowamy do lodówki, drugą kroimy w kostkę wiedoczną na zdjęciu. W plastikowym pudełku/kubku/innym naczyniu łączymy sos sojowy, sezam, czosnek, przyprawę masala, imbir i słodzik. Do marynaty wrzucamy pokrojone tofu, bardzo dokładnie mieszamy i całość wkładamy do lodówki. 
  2. Ryż gotujemy w wodzie z dodatkiem kurkumy, cynamonu i soli.
  3. Cebulę i paprykę kroimy według upodobań, marchewkę (i ewentualnie cukinię) najlepiej przy pomocy obieraczki julienne.
  4. W głębokiej patelni, najlepiej woku - rozgrzewamy łyżkę oleju roślinnego i na dużym ogniu krótko przesmażamy wszystkie warzywa, oprószając je solą i ewentualnie jeszcze odrobiną przypraw masala. Ja smażę je bardzo krótko, bo lubię, gdy są jeszcze chrupiące. Po kilku minutach na patelnię dorzucamy kostki tofu razem z marynatą i całość smażymy jeszcze ok. 5 minut. Według upodobania, możemy dodać więcej sosu sojowego, sezamu, przypraw. 

Cena:
pół papryki - ok. 50gr
cebula - ok. 50gr
marchewka - ok. 50gr
pół kostki tofu (w promocji) - 1,50zł
ryż z przyprawami - ok. 1 zł
reszta składników - ok. 1,50zł 

w sumie: ok. 5,50zł 
:)    




2 komentarze: